Grappling szabályrendszer

A szabályrendszer pdf formátumban letölthető INNEN

Global Grapplingszabálykönyv

A. Általános szabályok

1. Ruházat:

a. Semmilyen (test)ékszer, csat sem használható.

b. Tiszta, nem szakadt ju jitsu edzőruha: öv, kabát és nadrág. A kabát alatt passzos póló használható. A piros versenyzőnek piros övet (is) kell felvennie. A kabát ujját

és a nadrág szárát nem szabad felhajtani.

c. A ruházat felhasználható a küzdelemben alábbiak szerint:

i. Lehet megfogni, belefogni, segítségével átfogni, lefogni az ellenfelet. ii. Használható a saját Gi ruházat és az ellenfél Gi ruházata is.

iii. Akkor használható, ha a kabát, nadrág, megkötött öv rajta van a versenyzőn. iv. A kibomlott öv nem használható fel a küzdelem során.

2. Védőfelszerelés:

a. Csak  fémbetét  nélküli  védőfelszerelés (fogvédő, fülvédő, ízületvédő, altestvédő) használható!

b. Cipő, kesztyű, bandázs nem használható!

c. Combat Grappling-ben kötelező a fogvédő, altestvédő, lábfej és sípcsont védő (akár egyben), nőknek még a mellvédő is.

3. Higiénia:

a. A hosszú hajat gumival össze kell fogni!

b. A körmöket rövidre kell vágni!

c. A sebeket be kell kötözni, le kell fedni. d. A véres ruházatot ki kell cserélni.

4. Pást:

a. 6 x 6 méter tatami. Körülötte más színű védősáv, mely nem része a pástnak.

b. A pástról kikerülés ténye: Az egyik versenyző kilóg a védősávról vagy mindkét versenyző teljes egészében kikerült a pástról a védősávra.

5. Bírók, segítő személyzet:

a. A küzdelmet a vezetőbíró vezeti, akinek a bal csuklójára piros szalag van kötve.

(A bal keze jelképezi a piros versenyzőt, a jobb keze a fehér versenyzőt.)

b. A pástasztalnál van a kijelző kezelő és a jegyzőkönyvvezető.

c. A pást rendjéért a pástrendező felel.

6. A bírói döntések véglegesek. Ha a vesztes versenyző vagy képviselője nem tartja méltányosnak a döntést, 15 percen belül a főbíróhoz fordulhat. A főbíró sem változtatja meg a döntést, de dönthet úgy, hogy a mérkőzést újra lejátsszák.

7. Mind  bíróink,  mind   segítőink  képzettek,  tudásuk  legjavát  nyújtva  dolgoznak.

Függetlenek minden egyéb érdektől, munkájuk célja, hogy a tatamin elért szabályszerű eredmény érvényesüljön. A kompetenciájuk megkérdőjelezhetetlen,  aki nevez, illetve részt vesz (akár mint csapatvezető, segítő vagy néző) a versenyen, ezt elfogadja.

 

B. Kategóriák

1. Versenyszámok: Gi Grappling, Combat Grappling.

2. Nemek: Nők és Férfiak

a. A kategóriák nemenként meg vannak bontva.

b. A Nők és Férfiak szabályai között nincs különbség.

c. Nők indulhatnak Férfiak között, de Férfiak nem indulhatnak a Nők között.

3. Korosztályok: Felnőtt, Senior. A korosztályok megállapításánál a születési év számít.

a. 18-40 év (1974-1996 születési év):                Felnőtt korosztály,

b. 41- év (1973 vagy korábbi szül. év):         Senior korosztály (csak férfiaknál).

c. Senior indulhat Felnőtt korosztályban, de Felnőtt nem indulhat Senior-ban.

4. Súlycsoportok:

Nők Gi és Combat egyaránt:                         60 kg, 60+

Férfiak:

a. Gi Grappling Felnőtt:                               70 kg, 75, 80, 85, 90, 95, 95+,

b. Gi Grappling Senior:                                80 kg, 80+

c. Combat Grappling Felnőtt:                      75 kg, 85, 95, 95+,

d. Combat Grappling Senior:                             80 kg, 80+

5. Menetidő: (nőknél, férfiaknál egyaránt)

a. Gi Grappling Felnőtt:                             6 perc + 3 perc,

b. Gi Grappling Senior:                              5 perc + 2,5 perc,

c. Combat Grappling Felnőtt:                          4 perc + 2 perc,

d. Combat Grappling Senior:                      3 perc + 1,5 perc,

C. A mérkőzés

1. A mérkőzés megállítása:

a. A Global Grappling szabályai a biztonságos küzdelmet szolgálják. A vezetőbíró bármikor megállíthatja a mérkőzést a sérülés elkerülése érdekében.

b. Megállítja a mérkőzést ezen kívül i. A pástról kikerüléskor,

ii. Szabálytalanság esetén, iii. Rövidítés után,

iv. A menetidő, illetve a leszorítási idő lejártakor.

c. A menetidő végét a kijelző kezelő a piros babzsák, a leszorítás, rövidítés végét a fehér babzsák bedobásával jelzi.

  1. 2.   Indulási és újraindulási pozíció:

a. A mérkőzés állásban, középütt indul mindkét menetben.

b. Ha a vezetőbíró megállítja a mérkőzést, a küzdelem középütt állásban indul újra.

 

  1. 3.   Rövidítés:

a. Abban az esetben, ha nincs akció, vezetőbíró felszólítja a versenyzőket. b. Ha ezután sem indul el az akció, akkor rövidítést rendel el.

c. A rövidítés 10 másodpercig tart (a kijelző mutatja).

d. Ha a rövidítésben sincs akció, akkor a vezetőbíró megállítja a mérkőzést.

  1. 4.   A győzelem ténye:

a. A küzdelem megnyerhető feladással, pontozással, illetve az ellenfél leléptetésével,

bírói, orvosi döntéssel. b. Döntetlen nincs.

c. A feladás jelezhető kézzel, lábbal vagy hanggal. A versenyző óvakodjon a feladásként értelmezhető jelzésektől!

  1. 5.   Hosszabbítás, kedvezményezett:

a. Ha az első menetben nem volt sem feladás, sem leléptetés és a pontszám is

egyenlő, akkor hosszabbítás következik.

b. A hosszabbítás előtt a vezető bíró megnevezi a kedvezményezettet, aki győzni fog, ha nincs döntés a hosszabbításban sem.

c. Kedvezményezett az, aki több a magas pontszámot kapott.

d. Ha ez is egyenlő, akkor a vezetőbíró nevez meg kedvezményezettet.

D. Technikai szabályok

1. Az ütés és a rúgás:

a. Gi Grappling versenyszámban tilos.

b. A Combat Grappling versenyszámban engedélyezett az alábbi korlátozásokkal:

i. Az ütéseket és rúgásokat kontrolláltan kell végrehajtani.

ii. A gerincet, a térdet és a lágyékot nem lehet sem ütni, sem rúgni.

iii. A könyökütés nem megengedett, a kalapácsütés fejre nem engedélyezett. iv. Rúgni csak addig szabad, amíg mindkét versenyző áll.

v. A fej és a nyak nem üthető.

vi. A fejet, nyakat rúgni csak köríves rúgással (egyenes nem!) szabad. Ekkor a rúgófelület csak a védőfelszereléssel borított felület vagy a talppárna lehet.

vii. Értük pont nem adható, de alkalmazásukkal gyöngíthető az ellenfél.

2. Tiltott technikák:

a. Az ellenfél földről felemelése után a földhöz ütése, a fejre, nyakra dobás. b. A torok, a lágyék markolása, nyomása.

c. A bőrfogás, a csípés, a harapás, a karmolás, a hajhúzás, a fejelés.

d. A kéz-, lábujjak feszítése, csavarása, a csuklófeszítés, a térd, könyök ízület nyitása. e. A gerincfeszítés (fej mellre lenyomása, konzervnyitó, gerinc hátra feszítése stb.).

f. A fojtások, feszítések hirtelen rántása, időt kell adni a kopogásra.

g. Az ellenfél arcába (szemébe, orrába, szájába stb.) nyúlni. A száját, orrát befogni, a fülét tépni.

h. A csavarásos lábfeszítés, a forgásos, hempergéses kar- és lábfeszítés. Egy teljes körbefordulás után számít hempergésnek.

 

E. Pontozási szabályok

1. A mérkőzés közben a versenyző pontokat szerezhet. A pontokat a vezetőbíró állapítja meg, az adott versenyzőt jelképező (piros vagy fehér) kezének a felemelésével és ujjaival a pontszám mutatásával. A kijelző versenyzőnként mutatja az elért pontokat.

2. Pontok adhatók három esetben:

a. Akciópontként 1-4 pontot lehet adni, mégpedig három területen:

i. dobásokért, földrevitelekért

ii. kontroll (teljes ellenőrzési) pozíció megszerzésért iii. kontroll pozíció megtartásáért (leszorítás)

iv. ütésekért és rúgásokért Kesztyűs Küzdelem számban

b. Reakció pontként 1 pont adható, ha aktív részvételünkkel kiszabadulunk olyan kontroll pozícióból, leszorításból, amelyért az ellenfelünk kapott pontot.

c. Büntetés  pontot kapunk, ha megintik az ellenfelünket. Ez az intés súlyosságától, ismétlődésétől függően 1-2 pont lehet.

3. Akciópontok járnak dobásokért, földrevitelekért:

a. Pont nem minden földre kerülésért jár. Nincs pont, ha

i. Ha a versenyzők szerepe azonos, vagy

ii. Ha a levitelt végrehajtó versenyző előnytelen helyzetbe kerül.

b. 3 vagy 4 pontos technika:

i. Tiszta, nagy ívű dobás,

ii. Az ellenfél mindkét lába a levegőbe kerül és a hátára esik.

c. 2 pontos technika:

i. Földrevitel felismerhető dobástechnikával, vagy

ii. 2 pontot kap az ellenfél, ha a versenyző akció kezdeményezése nélkül saját akaratából a földre megy (pl. leül), ezzel megakadályozza a földrevitelt.

d. 1 pontos technika:

i. Minden egyéb (akár részleges) földrevitel,

ii. Szükséges, hogy kontaktus, fogás legyen és a pontot kapó versenyző felülre kerüljön a földrevitel végén.

iii. 1 pontot kap az ellenfél, ha a versenyző guard-ba ugrik.

4. Akciópontok járnak a kontroll pozíció megszerzésért,:

a. A bíró kb. 3 másodperc után adja meg a pontot, azaz a pozíció nem csak átmeneti, az ellenfél nem tud azonnal kiszabadulni

b. Adott pontok:

i. Oldalsó pozíció: 2 pont.

ii. Szemből felső (mount) pozíció: 3 pont.

iii. Hátsó (back mount) pozíció: 4 pont.

c. A  kontroll pozíció  megszerzéséhez nem feltétlenül szükséges az ellenfélnek a földön feküdnie, pl. 4 pontos kontroll pozíció érhető el akkor is, ha békában van az ellenfél, vagy ha a másik ölében ül.

d. A csiki-csuki tiltott, azaz a 2, 3, 4 pontos technikából is csak egy pontozható addig, amíg az ellenfél pontot szerez, vagy újrakezdési pozícióba kerülnek.

 

5. Akció pontok járnak a földön elért kontroll pozíció megtartásáért (leszorítás):

a. A leszorítás ténye akkor áll fenn, ha

i. A pozíciót tartó versenyző felül van, és

ii. Az ellenfél háton van, a mellkasok érintkeznek.

iii. Szükséges, hogy a leszorító mindkét lába érintse a talajt és az egyik lába és a feje se legyen befogva.

b. A pozíció tartásáért 1 pont jár 10 másodpercenként.

c. A pozíció tartást jelzi a vezetőbíró és a kijelző is mutatja a leszorítás idejét.

d. Leszorítás közben lehetséges pozícióváltás és érte pontot is lehet kapni, ha megfelel az előző pont feltételeinek.

e. Ha elérjük a 4 pontot, vége a leszorításnak és középütt állásból kell folytatni.

6. Hosszabbítás esetén a pontozás folytatódik.

F. Intés

1. A fokozatosságot be kell tartani és a versenyzővel tudatni kell a fokozatokat:

a. első alkalom: figyelmeztetés, pont nem jár az ellenfélnek

b. Ugyanazért a 2. alkalom: figyelmeztetés vagy intés, ekkor 1 pont jár az ellenfélnek

c. További alkalmak: figyelmeztetés, intés (2 pont az ellenfélnek) vagy leléptetés.

2. Figyelmeztetés történhet úgy is, hogy nem állítja  meg  a  vezetőbíró a  mérkőzést.

Szóban  figyelmezteti   a   versenyzőt  és   igyekszik  megbizonyosodni  róla,  hogy megértette. Figyelmeztethet úgy is, hogy megállítja a mérkőzést.

3. Intésnél a mérkőzést meg kell állítani. Ez lehet az akció után is (pl. a leszorítás után, vagy a pozíció 3 másodperces kivárása után).  A bíró megmondja, hogy miért figyelmeztet ill. int. Intésnél utána mutatja az ellenfélnek adott pontokat.

4. Leléptetés esetén azonnal meg kell állítani a mérkőzést és a kiinduló helyzetbe kell állni. A bíró megmondja, hogy miért lépteti le a versenyzőt,  majd kihirdeti az ellenfelét győztesnek. Kirívó esetben történhet figyelmeztetés, intés nélkül is.

5. Okok: Figyelmeztethető, inthető és leléptethető a versenyző komolytalan, félbehagyott küzdelemért, passzív viselkedésért, menekülésért, a pástra nem illő viselkedésért, a szabályok be nem tartásáért.

G. Lebonyolítás

1. Előzetes nevezési rendszer:

a. Csak előzetes nevezés van, a helyszínen nincs lehetőség a kategóriák módosítására.

b. A versenyző csak abban a kategóriában indulhat, melyben előzetesen nevezett.

c. Ha túllépi a kategóriája felső súlyhatárát, nem indulhat az adott kategóriában.

2. A versenyszámok lebonyolítási sorrendje:

1. Gi Grappling,

2. Combat Grappling

 

3. A kategóriákat kötegelve hívjuk fel a tatamira és a mérkőzéseket összefésülve rendezzük, figyelembe véve, hogy egy versenyzőnek két mérkőzése között legalább három mérkőzésnyi szünete legyen.

4. Díjazás:

Az első három helyezettet éremmel és oklevéllel jutalmazzuk.

5. A versenyzők megkülönböztetése:

Először a piros versenyzőt szólítjuk, neki kell a piros övet felkötni. A mérkőzés végén az övet vissza kell adni.

6. A versenyen irányított sorsolás van, ami azt jelenti, hogy:

a. Véletlenszerűen sorsol a számítógépes program.

b. Azokat a sorsolásokat eldobja, ahol az egy klubba tartozók mérkőznek egymással.

c. Ha  az   eldobott  sorsolások  száma   eléri   a   határszámot, akkor  a   program mindenképpen a következő sorsolás alapján képezi a kezdő párokat.

7. Kijelző:

a. Minden páston kell számítógép és két kijelző.

b. A versenyen a Global Grappling kijelző programot használjuk.

c. Az egyik kijelzőn látszik a piros és a fehér versenyző neve, az aktuális kategória, a pontszámok, a hátralévő idő, a pást jelzése, a felkészülő versenyzők neve.

d. A másik kijelzőn a következő mérkőzések résztvevőinek nevét soroljuk fel, illetve a következő kategóriákkal kapcsolatos információkat közöljük.

8. Egy kategória lebonyolítása:

a. Egy kategóriát csak akkor rendezünk meg, ha legalább 4 versenyző nevez.

b. Két ág, az ágak győztesei lesznek a döntő résztvevői. A döntő győztese az I., a vesztese a II. helyezett. Az általuk a saját águkban legyőzött versenyzők visszamérkőznek. A két ág visszamérkőzéseinek győztese kerül bronzmérkőzésbe, a győztes lesz a III., a vesztes a IV. helyezett.

c. Négy versenyző esetén két mérkőzés, a győztesek kerülnek a döntőbe, a vesztesek a bronzmérkőzés résztvevői.

d. 5-8 fő között bemérkőzéseket rendezünk a legjobb négy közé. 8 főnél mindenki bemérkőzik, 8-nál kevesebb versenyző esetén van(nak) erőnyerő(k), aki(k) rögtön a legjobb 4 között kezd(enek). A bemérkőzések után a legjobb négy között két mérkőzés van, a győztesek a döntőbe jutnak. Az általuk legyőzött versenyzőknek (fejenként 1 vagy 2 fő) lehetőségük van a bronzmérkőzésbe jutni. Egy fő esetén ő az egyik résztvevője a bronzmérkőzésnek, 2 fő esetén egymással vívnak visszamérkőzést és a győztes lesz a bronzmérkőzés résztvevője.

e. 8 fő felett egy fordulóval több (bemérkőzések 8 közé), de ugyanennek a logikának a természetes kiterjesztése.

f. A döntőt és a bronzmérkőzést is kiemelés és szünet nélkül folyamatosan a selejtezők után rendezzük meg.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás