A szabályrendszer pdf formátumban letölthető INNEN
Global Grapplingszabálykönyv
A. Általános szabályok
1. Ruházat:
a. Semmilyen (test)ékszer, csat sem használható.
b. Tiszta, nem szakadt ju jitsu edzőruha: öv, kabát és nadrág. A kabát alatt passzos póló használható. A piros versenyzőnek piros övet (is) kell felvennie. A kabát ujját
és a nadrág szárát nem szabad felhajtani.
c. A ruházat felhasználható a küzdelemben alábbiak szerint:
i. Lehet megfogni, belefogni, segítségével átfogni, lefogni az ellenfelet. ii. Használható a saját Gi ruházat és az ellenfél Gi ruházata is.
iii. Akkor használható, ha a kabát, nadrág, megkötött öv rajta van a versenyzőn. iv. A kibomlott öv nem használható fel a küzdelem során.
2. Védőfelszerelés:
a. Csak fémbetét nélküli védőfelszerelés (fogvédő, fülvédő, ízületvédő, altestvédő) használható!
b. Cipő, kesztyű, bandázs nem használható!
c. Combat Grappling-ben kötelező a fogvédő, altestvédő, lábfej és sípcsont védő (akár egyben), nőknek még a mellvédő is.
3. Higiénia:
a. A hosszú hajat gumival össze kell fogni!
b. A körmöket rövidre kell vágni!
c. A sebeket be kell kötözni, le kell fedni. d. A véres ruházatot ki kell cserélni.
4. Pást:
a. 6 x 6 méter tatami. Körülötte más színű védősáv, mely nem része a pástnak.
b. A pástról kikerülés ténye: Az egyik versenyző kilóg a védősávról vagy mindkét versenyző teljes egészében kikerült a pástról a védősávra.
5. Bírók, segítő személyzet:
a. A küzdelmet a vezetőbíró vezeti, akinek a bal csuklójára piros szalag van kötve.
(A bal keze jelképezi a piros versenyzőt, a jobb keze a fehér versenyzőt.)
b. A pástasztalnál van a kijelző kezelő és a jegyzőkönyvvezető.
c. A pást rendjéért a pástrendező felel.
6. A bírói döntések véglegesek. Ha a vesztes versenyző vagy képviselője nem tartja méltányosnak a döntést, 15 percen belül a főbíróhoz fordulhat. A főbíró sem változtatja meg a döntést, de dönthet úgy, hogy a mérkőzést újra lejátsszák.
7. Mind bíróink, mind segítőink képzettek, tudásuk legjavát nyújtva dolgoznak.
Függetlenek minden egyéb érdektől, munkájuk célja, hogy a tatamin elért szabályszerű eredmény érvényesüljön. A kompetenciájuk megkérdőjelezhetetlen, aki nevez, illetve részt vesz (akár mint csapatvezető, segítő vagy néző) a versenyen, ezt elfogadja.
B. Kategóriák
1. Versenyszámok: Gi Grappling, Combat Grappling.
2. Nemek: Nők és Férfiak
a. A kategóriák nemenként meg vannak bontva.
b. A Nők és Férfiak szabályai között nincs különbség.
c. Nők indulhatnak Férfiak között, de Férfiak nem indulhatnak a Nők között.
3. Korosztályok: Felnőtt, Senior. A korosztályok megállapításánál a születési év számít.
a. 18-40 év (1974-1996 születési év): Felnőtt korosztály,
b. 41- év (1973 vagy korábbi szül. év): Senior korosztály (csak férfiaknál).
c. Senior indulhat Felnőtt korosztályban, de Felnőtt nem indulhat Senior-ban.
4. Súlycsoportok:
Nők Gi és Combat egyaránt: 60 kg, 60+
Férfiak:
a. Gi Grappling Felnőtt: 70 kg, 75, 80, 85, 90, 95, 95+,
b. Gi Grappling Senior: 80 kg, 80+
c. Combat Grappling Felnőtt: 75 kg, 85, 95, 95+,
d. Combat Grappling Senior: 80 kg, 80+
5. Menetidő: (nőknél, férfiaknál egyaránt)
a. Gi Grappling Felnőtt: 6 perc + 3 perc,
b. Gi Grappling Senior: 5 perc + 2,5 perc,
c. Combat Grappling Felnőtt: 4 perc + 2 perc,
d. Combat Grappling Senior: 3 perc + 1,5 perc,
C. A mérkőzés
1. A mérkőzés megállítása:
a. A Global Grappling szabályai a biztonságos küzdelmet szolgálják. A vezetőbíró bármikor megállíthatja a mérkőzést a sérülés elkerülése érdekében.
b. Megállítja a mérkőzést ezen kívül i. A pástról kikerüléskor,
ii. Szabálytalanság esetén, iii. Rövidítés után,
iv. A menetidő, illetve a leszorítási idő lejártakor.
c. A menetidő végét a kijelző kezelő a piros babzsák, a leszorítás, rövidítés végét a fehér babzsák bedobásával jelzi.
- 2. Indulási és újraindulási pozíció:
a. A mérkőzés állásban, középütt indul mindkét menetben.
b. Ha a vezetőbíró megállítja a mérkőzést, a küzdelem középütt állásban indul újra.
- 3. Rövidítés:
a. Abban az esetben, ha nincs akció, vezetőbíró felszólítja a versenyzőket. b. Ha ezután sem indul el az akció, akkor rövidítést rendel el.
c. A rövidítés 10 másodpercig tart (a kijelző mutatja).
d. Ha a rövidítésben sincs akció, akkor a vezetőbíró megállítja a mérkőzést.
- 4. A győzelem ténye:
a. A küzdelem megnyerhető feladással, pontozással, illetve az ellenfél leléptetésével,
bírói, orvosi döntéssel. b. Döntetlen nincs.
c. A feladás jelezhető kézzel, lábbal vagy hanggal. A versenyző óvakodjon a feladásként értelmezhető jelzésektől!
- 5. Hosszabbítás, kedvezményezett:
a. Ha az első menetben nem volt sem feladás, sem leléptetés és a pontszám is
egyenlő, akkor hosszabbítás következik.
b. A hosszabbítás előtt a vezető bíró megnevezi a kedvezményezettet, aki győzni fog, ha nincs döntés a hosszabbításban sem.
c. Kedvezményezett az, aki több a magas pontszámot kapott.
d. Ha ez is egyenlő, akkor a vezetőbíró nevez meg kedvezményezettet.
D. Technikai szabályok
1. Az ütés és a rúgás:
a. Gi Grappling versenyszámban tilos.
b. A Combat Grappling versenyszámban engedélyezett az alábbi korlátozásokkal:
i. Az ütéseket és rúgásokat kontrolláltan kell végrehajtani.
ii. A gerincet, a térdet és a lágyékot nem lehet sem ütni, sem rúgni.
iii. A könyökütés nem megengedett, a kalapácsütés fejre nem engedélyezett. iv. Rúgni csak addig szabad, amíg mindkét versenyző áll.
v. A fej és a nyak nem üthető.
vi. A fejet, nyakat rúgni csak köríves rúgással (egyenes nem!) szabad. Ekkor a rúgófelület csak a védőfelszereléssel borított felület vagy a talppárna lehet.
vii. Értük pont nem adható, de alkalmazásukkal gyöngíthető az ellenfél.
2. Tiltott technikák:
a. Az ellenfél földről felemelése után a földhöz ütése, a fejre, nyakra dobás. b. A torok, a lágyék markolása, nyomása.
c. A bőrfogás, a csípés, a harapás, a karmolás, a hajhúzás, a fejelés.
d. A kéz-, lábujjak feszítése, csavarása, a csuklófeszítés, a térd, könyök ízület nyitása. e. A gerincfeszítés (fej mellre lenyomása, konzervnyitó, gerinc hátra feszítése stb.).
f. A fojtások, feszítések hirtelen rántása, időt kell adni a kopogásra.
g. Az ellenfél arcába (szemébe, orrába, szájába stb.) nyúlni. A száját, orrát befogni, a fülét tépni.
h. A csavarásos lábfeszítés, a forgásos, hempergéses kar- és lábfeszítés. Egy teljes körbefordulás után számít hempergésnek.
E. Pontozási szabályok
1. A mérkőzés közben a versenyző pontokat szerezhet. A pontokat a vezetőbíró állapítja meg, az adott versenyzőt jelképező (piros vagy fehér) kezének a felemelésével és ujjaival a pontszám mutatásával. A kijelző versenyzőnként mutatja az elért pontokat.
2. Pontok adhatók három esetben:
a. Akciópontként 1-4 pontot lehet adni, mégpedig három területen:
i. dobásokért, földrevitelekért
ii. kontroll (teljes ellenőrzési) pozíció megszerzésért iii. kontroll pozíció megtartásáért (leszorítás)
iv. ütésekért és rúgásokért Kesztyűs Küzdelem számban
b. Reakció pontként 1 pont adható, ha aktív részvételünkkel kiszabadulunk olyan kontroll pozícióból, leszorításból, amelyért az ellenfelünk kapott pontot.
c. Büntetés pontot kapunk, ha megintik az ellenfelünket. Ez az intés súlyosságától, ismétlődésétől függően 1-2 pont lehet.
3. Akciópontok járnak dobásokért, földrevitelekért:
a. Pont nem minden földre kerülésért jár. Nincs pont, ha
i. Ha a versenyzők szerepe azonos, vagy
ii. Ha a levitelt végrehajtó versenyző előnytelen helyzetbe kerül.
b. 3 vagy 4 pontos technika:
i. Tiszta, nagy ívű dobás,
ii. Az ellenfél mindkét lába a levegőbe kerül és a hátára esik.
c. 2 pontos technika:
i. Földrevitel felismerhető dobástechnikával, vagy
ii. 2 pontot kap az ellenfél, ha a versenyző akció kezdeményezése nélkül saját akaratából a földre megy (pl. leül), ezzel megakadályozza a földrevitelt.
d. 1 pontos technika:
i. Minden egyéb (akár részleges) földrevitel,
ii. Szükséges, hogy kontaktus, fogás legyen és a pontot kapó versenyző felülre kerüljön a földrevitel végén.
iii. 1 pontot kap az ellenfél, ha a versenyző guard-ba ugrik.
4. Akciópontok járnak a kontroll pozíció megszerzésért,:
a. A bíró kb. 3 másodperc után adja meg a pontot, azaz a pozíció nem csak átmeneti, az ellenfél nem tud azonnal kiszabadulni
b. Adott pontok:
i. Oldalsó pozíció: 2 pont.
ii. Szemből felső (mount) pozíció: 3 pont.
iii. Hátsó (back mount) pozíció: 4 pont.
c. A kontroll pozíció megszerzéséhez nem feltétlenül szükséges az ellenfélnek a földön feküdnie, pl. 4 pontos kontroll pozíció érhető el akkor is, ha békában van az ellenfél, vagy ha a másik ölében ül.
d. A csiki-csuki tiltott, azaz a 2, 3, 4 pontos technikából is csak egy pontozható addig, amíg az ellenfél pontot szerez, vagy újrakezdési pozícióba kerülnek.
5. Akció pontok járnak a földön elért kontroll pozíció megtartásáért (leszorítás):
a. A leszorítás ténye akkor áll fenn, ha
i. A pozíciót tartó versenyző felül van, és
ii. Az ellenfél háton van, a mellkasok érintkeznek.
iii. Szükséges, hogy a leszorító mindkét lába érintse a talajt és az egyik lába és a feje se legyen befogva.
b. A pozíció tartásáért 1 pont jár 10 másodpercenként.
c. A pozíció tartást jelzi a vezetőbíró és a kijelző is mutatja a leszorítás idejét.
d. Leszorítás közben lehetséges pozícióváltás és érte pontot is lehet kapni, ha megfelel az előző pont feltételeinek.
e. Ha elérjük a 4 pontot, vége a leszorításnak és középütt állásból kell folytatni.
6. Hosszabbítás esetén a pontozás folytatódik.
F. Intés
1. A fokozatosságot be kell tartani és a versenyzővel tudatni kell a fokozatokat:
a. első alkalom: figyelmeztetés, pont nem jár az ellenfélnek
b. Ugyanazért a 2. alkalom: figyelmeztetés vagy intés, ekkor 1 pont jár az ellenfélnek
c. További alkalmak: figyelmeztetés, intés (2 pont az ellenfélnek) vagy leléptetés.
2. Figyelmeztetés történhet úgy is, hogy nem állítja meg a vezetőbíró a mérkőzést.
Szóban figyelmezteti a versenyzőt és igyekszik megbizonyosodni róla, hogy megértette. Figyelmeztethet úgy is, hogy megállítja a mérkőzést.
3. Intésnél a mérkőzést meg kell állítani. Ez lehet az akció után is (pl. a leszorítás után, vagy a pozíció 3 másodperces kivárása után). A bíró megmondja, hogy miért figyelmeztet ill. int. Intésnél utána mutatja az ellenfélnek adott pontokat.
4. Leléptetés esetén azonnal meg kell állítani a mérkőzést és a kiinduló helyzetbe kell állni. A bíró megmondja, hogy miért lépteti le a versenyzőt, majd kihirdeti az ellenfelét győztesnek. Kirívó esetben történhet figyelmeztetés, intés nélkül is.
5. Okok: Figyelmeztethető, inthető és leléptethető a versenyző komolytalan, félbehagyott küzdelemért, passzív viselkedésért, menekülésért, a pástra nem illő viselkedésért, a szabályok be nem tartásáért.
G. Lebonyolítás
1. Előzetes nevezési rendszer:
a. Csak előzetes nevezés van, a helyszínen nincs lehetőség a kategóriák módosítására.
b. A versenyző csak abban a kategóriában indulhat, melyben előzetesen nevezett.
c. Ha túllépi a kategóriája felső súlyhatárát, nem indulhat az adott kategóriában.
2. A versenyszámok lebonyolítási sorrendje:
1. Gi Grappling,
2. Combat Grappling
3. A kategóriákat kötegelve hívjuk fel a tatamira és a mérkőzéseket összefésülve rendezzük, figyelembe véve, hogy egy versenyzőnek két mérkőzése között legalább három mérkőzésnyi szünete legyen.
4. Díjazás:
Az első három helyezettet éremmel és oklevéllel jutalmazzuk.
5. A versenyzők megkülönböztetése:
Először a piros versenyzőt szólítjuk, neki kell a piros övet felkötni. A mérkőzés végén az övet vissza kell adni.
6. A versenyen irányított sorsolás van, ami azt jelenti, hogy:
a. Véletlenszerűen sorsol a számítógépes program.
b. Azokat a sorsolásokat eldobja, ahol az egy klubba tartozók mérkőznek egymással.
c. Ha az eldobott sorsolások száma eléri a határszámot, akkor a program mindenképpen a következő sorsolás alapján képezi a kezdő párokat.
7. Kijelző:
a. Minden páston kell számítógép és két kijelző.
b. A versenyen a Global Grappling kijelző programot használjuk.
c. Az egyik kijelzőn látszik a piros és a fehér versenyző neve, az aktuális kategória, a pontszámok, a hátralévő idő, a pást jelzése, a felkészülő versenyzők neve.
d. A másik kijelzőn a következő mérkőzések résztvevőinek nevét soroljuk fel, illetve a következő kategóriákkal kapcsolatos információkat közöljük.
8. Egy kategória lebonyolítása:
a. Egy kategóriát csak akkor rendezünk meg, ha legalább 4 versenyző nevez.
b. Két ág, az ágak győztesei lesznek a döntő résztvevői. A döntő győztese az I., a vesztese a II. helyezett. Az általuk a saját águkban legyőzött versenyzők visszamérkőznek. A két ág visszamérkőzéseinek győztese kerül bronzmérkőzésbe, a győztes lesz a III., a vesztes a IV. helyezett.
c. Négy versenyző esetén két mérkőzés, a győztesek kerülnek a döntőbe, a vesztesek a bronzmérkőzés résztvevői.
d. 5-8 fő között bemérkőzéseket rendezünk a legjobb négy közé. 8 főnél mindenki bemérkőzik, 8-nál kevesebb versenyző esetén van(nak) erőnyerő(k), aki(k) rögtön a legjobb 4 között kezd(enek). A bemérkőzések után a legjobb négy között két mérkőzés van, a győztesek a döntőbe jutnak. Az általuk legyőzött versenyzőknek (fejenként 1 vagy 2 fő) lehetőségük van a bronzmérkőzésbe jutni. Egy fő esetén ő az egyik résztvevője a bronzmérkőzésnek, 2 fő esetén egymással vívnak visszamérkőzést és a győztes lesz a bronzmérkőzés résztvevője.
e. 8 fő felett egy fordulóval több (bemérkőzések 8 közé), de ugyanennek a logikának a természetes kiterjesztése.
f. A döntőt és a bronzmérkőzést is kiemelés és szünet nélkül folyamatosan a selejtezők után rendezzük meg.