Mi a célod az edzéssel?

Sebestyén Tamás fitness szakmai vezető írása

Edzőként dolgozva igen gyakran találkozom olyan tanulókkal, akiket az első konzultáció alkalmával váratlanul ér ez a kérdés. Akiket mégsem, ők határozottan jelentik ki, hogy jól akarnak kinézni, izomtömeget szeretnének növelni vagy épp fogyni szeretnének.

Valóban csak ennyi lenne az edzések célja? Pusztán csak a külsőségek motiválnak minket?

És hol marad az egészség, a mozgásminőség javítása vagy a teljesítmény növelése?

Azért, mert valaki halálra edzi magát, tökéletes az alakja, a testzsír százaléka kevesebb, mint 7%, még nem biztos, hogy egészséges és nem biztos, hogy fél év múlva nem lesz gerincsérve.

Egészség:

nagyon fontos, hogy mindenkinek az egyéni sajátosságai figyelembe vételével, preventív szemléletben történjen az edzéstervezés, mert a legfontosabb, hogy ne ártsunk.

Egy ülő életmódot folytató, erősen elhízott tanulót nem fogom a szobakerékpárra ültetni, mondván, hogy attól majd beindul a zsírégetés. Mint mondtam, a legfontosabb, hogy ne ártsunk, tehát, ha figyelembe vesszük, hogy a kliensünk irodai munkát végez, napi 8-10 órát ül, az azt jelenti, hogy az ülésben nagyon jó, de mit jelent ez nekünk, edzőknek? A központi idegrendszer mindig túlélésre törekszik, vagyis mindent megtesz annak érdekében, hogy azokat a készségeket erősítse, amik a mindennapjaink során elengedhetetlenek számunkra. Akkor most ott tartunk, hogy az üléshez adaptálódott a szervezetünk, tehát az egyenes testtartásért felelős izmok vélhetően gyengék. Úgy gondolom, hogy az edzés egyik fő célja kell legyen a mindennapok negatív hatásainak kiküszöbölése, illetve az asszimetriák minimalizálása (gondolok itt az agonista-antagonista egyensúlyra).

Könnyen belátható, hogy szem előtt kell tartanunk az egyensúlyra való törekvést, ha szeretnénk hosszú távon sérülés- és fájdalommentesen sportolni, ugyanis az egyensúlytalanság előbb-utóbb sérüléshez vezet.

Mozgásminőség:

tegyük fel, hogy van egy autód, ami nagyon fontos számodra. Mondjuk, hogy anyagilag megengedheted magadnak, hogy vadonatúj, gyári fékpofákat szereltess be. Ebben az esetben felmerülne benned, hogy olcsó, utángyártott fékpofákkal kísérletezz? Majd hülye lennél, nem igaz?! Kérdem én, akkor a szervezeteddel miért teszel kivételt? Egyrészt veszed a fáradtságot, hogy lemenj az edzőterembe, időt szánsz az edzésre, ráadásul nem kevés pénzt hagysz ott a személyi edzésért, nem is beszélve a havi bérleted áráról. Mindezek után valóban csak annyi a célod, hogy jól nézz ki? Ha igen, nem túl nagyok az elvárásaid, esetleg nem tudsz mit kezdeni a szabadidőddel vagy a pénzeddel. Mindenesetre érdemes szem előtt tartani a mozgásminőséget, legalább abban az 1-1,5 órában, amit a teremben eltöltesz. Ugyan ez sem korrigálja a napi 8-10 óra ülést, de egy lépéssel közelebb jutottál a minőségibb élethez.

Tudom jól, hogy mindenki jobban akar kinézni és ez teljesen rendben van, nekem sem az lebeg a szemem előtt minden edzésem alkalmával, hogy vajon a gyakorlat, amit most csinálok elősegíti e, hogy 65 éves koromban is aktív, fájdalommentes életet tudjak élni.

Célom mindössze annyi volt, hogy elkezdjünk kicsit gondolkodni az edzésmunkánkkal kapcsolatban, mert ez jóval összetettebb dolog, mint azt sokan gondolják. Súlyokat emelgetni mindenki tud, persze. Elszámolni 10-ig sem hiszem, hogy bárkinek is problémát okozna, ehhez nem kell feltétlen személyi edző segítségét kérni. Különben is, aki ott ül a tanítványa mellett és számolja az ismétléseket, őket egyszerűen ismétlésszámlálónak hívjuk, nem személyi edzőnek. A személyi edző abban az 1-1,5 órában csakis Veled foglalkozik, face to face, segít megfogalmazni a rövid és hosszú távú céljaidat, beavat a részletekbe, ha alulmotivált vagy, lelkesít, bíztat, de mindennél fontosabb, hogy az edzéseket tudatosan, preventív szemléletben tervezi meg és vezeti, figyelembe véve az egyéni sajátosságaidat, egyéni limitációkat és mindig a mozgásminőségre törekszik, őt hívjuk szakembernek!

Ha felkerestél egy szakembert, jó úton jársz, biztos vagyok benne, hogy motivációból sincs hiány, a kérdés csak az, hogy a motivációs bázisodat teljes egészében a külsőségek képviselik, vagy van esetleg más célod is az edzéssel. Nem lesz mindig lineáris a fejlődésed, lesznek bizony hullámvölgyek is, erre nem árt felkészülnöd és éppen ezért nem probléma, ha más céljaid is vannak, ahogyan érdemes ezeket kimondanod és ha bármilyen kérdés megfogalmazódik benned, azt tedd fel az edződnek. Ha valóban jó szakember, úgyis be fog avatni a részletekbe és elmondja, hogy mit miért csináltok és máris nem fogod annyira kellemetlenül érezni magad, ha épp négykézláb kell mászkálnod a teremben, mert megérted, hogy ez a gyakorlat erősíti a jobb és bal agyfélteke közötti kapcsolatot és olajozottabb lesz tőle a mozgásod, más pozitív hatásokról, mint például a törzs stabilizáció, nem is beszélve.

A lényeg, hogy merj gondolkodni, hiszen ez a Te edzésed, a Te életed és a Te céljaid!

Fontos, hogy legyen melletted egy jó szakember, aki irányítja az edzésfolyamatot, de vannak bizonyos dolgok, amikben nem dönthet helyetted, a célokat Neked kell megfogalmaznod, nem az edződnek, mert azok az Ő céljai lesznek.

Ha még mindig olvasod a cikkem, úgy remélem, hogy sikerült elindítanom egy gondolatmenetet az edzéseddel kapcsolatban, és ha így van, én már elértem egy rövid távú célomat és nem volt hiábavaló az az idő, amit a gép előtt töltöttem.

Ha még mindig úgy gondolod, hogy Te csak nagyobb mellizmokat szeretnél, semmi gond, ne feledd, hétfőn, szerdán mellnap, szóval irány fekvenyomni! 😉